Weer een verslag na een heerlijk rustige nacht! - Reisverslag uit Michalovce, Slowaakse Republiek van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu Weer een verslag na een heerlijk rustige nacht! - Reisverslag uit Michalovce, Slowaakse Republiek van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu

Weer een verslag na een heerlijk rustige nacht!

Door: Berto en Aafke

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

18 April 2012 | Slowaakse Republiek, Michalovce

Opnieuw een geslaagde dag voorbij….(dinsdag 17 april)

En zelfs ook een hele geslaagde nacht! Vannacht heeft Sebastian voor het eerst ’s nachts bij ons geslapen. Het was dus even afwachten hoe dit zou gaan. Nou, we kunnen hierover heel kort zijn: gisteren (maandag) is Sebastian om 19.30 uur gaan slapen en hij is vervolgens pas weer vandaag om 7.45 uur wakker geworden! Oftewel; hij heeft gewoonweg de hele nacht doorgeslapen!!
Althans, wij hebben hem vannacht in ieder geval niet gehoord;-)
Aafke was vanmorgen al wel een paar keer eerder wakker geweest, omdat ze het erg zielig voor Sebastian zou vinden als hij toch wakker zou zijn en wij er niks van zouden merken. Dan ligt zo’n lief ventje ook maar voor het eerst na zo’n lange nacht only-the-lonely in zijn bedje te koekeloeren.
Maar zoals gezegd was deze ‘bezorgdheid’ helemaal niet nodig.

Met een brede glimlach heette Sebastian Merte en Aafke een goedemorgen. Volgens zijn gewoonte hebben we Sebastian vervolgens eerst weer op het potje gezet om te plassen. En na even wachten, zat er inderdaad weer wat in het potje…. Tijd om voor het eerst de kleren aan te doen die wij zelf voor hem mee hadden genomen (zie de foto’s bij vandaag)! En daarna gezellig samen een boterham eten.
Na het eten zijn we vrij snel een stukje wezen wandelen. Het leek ons niet handig om dat pas tegen het einde van de morgen te doen, want dan zou hij vast weer in slaap vallen, wat niet de bedoeling was. Voor Sebastian is het denken we wel even wennen dat wij zijn ochtendslaapje er af hebben gehaald (na overleg met de psycholoog) en hij alleen nog maar ’s middags naar bed gaat. Qua humeur trekt hij dit heel goed, maar je merkt wel dat hij tegen het einde van de morgen meer moeite heeft met zijn oogjes open te houden. Daarom eten we tussen de middag voor ons doen nu heel vroeg zodat hij daarna lekker kan slapen.

Om 14.00 uur zijn de psycholoog, de sociaal werkster en de tolk weer op bezoek geweest. Zij wilden weten hoe het gisteren, vannacht en vanmorgen was gegaan. We konden niks anders zeggen dan: toppie! Hier waren ze erg blij mee. Je merkt in alles dat ze veel van Sebastian houden en ze hem het beste gunnen. Nou, wij ook dus hierin liggen we absoluut op één lijn;-)
Tegen 16.00 uur hebben we ons dagelijkse uitstapje gemaakt, namelijk naar de supermarkt Tesco. We zijn hier blij met elk uitstapje. Want van het grootste deel van de dag tussen vier muren leven, krijg je ook niet heel veel extra energie;-) Vooral als je er van houdt om wat te ondernemen.
Tja, en het programma van de rest van de dag komt bijna helemaal overeen met die van gisteren. Oftewel; eten koken, in bad, eten, op potje poepen en plassen, nog eventjes spelen, en daarna naar bed.
Het enige wat anders was dan gisteren, is dat Sebastian dit keer helemaal geen protestklanken heeft laten horen nadat Aafke hem in bed heeft gelegd en voor hem heeft gezongen. Alsof hij ook hieraan al is gewend en het veilig en vertrouwd voor hem voelt….

Nu Aafke dit verslag typt is Berto aan het buurten in het hotel vlak bij ons appartement. Wellicht hebben jullie genoeg aan één keer raden wat de reden hiervan is……… > er is blijkbaar een interessante voetbalwedstrijd op tv….:-) Ach, zoals een goede moeder en vrouw betaamt, gunt Aafke haar man dit plezier en houdt zij de wacht over de kinderen, hahaha.
Ondertussen begint het een ritueel te worden dat we ’s avonds een verslag van de dag schrijven en dat we de volgende dag naar het betreffende hotel gaan om het verslag met de foto’s op het web te zetten. Ze vinden het gelukkig prima dat we daar elke dag even tbv het internet komen buurten.
Een ander ritueel is dat Berto elke avond even op internet gaat om te kijken of er nog reacties van jullie binnen zijn gekomen. We hebben ontdekt dat wanneer hij de laptop aan laat staan wanneer hij weer naar ons appartement gaat, Aafke vervolgens ook de reacties kan lezen. Want de betreffende pagina met reacties is dan nog op het scherm zichtbaar. Handig he;-)?!
Het ontvangen en lezen van jullie lieve, grappige en meelevende reacties is en blijft een feest!!!
Ook voor Merte zoals jullie op een foto hebben kunnen zien. Elke keer als haar naam ergens wordt genoemd of ze een berichtje vanuit haar klas of haar juf heeft gekregen, glimt ze van oor tot oor!

Oja, tot slot. Wat we leuk vinden is dat de speeltjes en de knuffel die we Sebastian drie maanden geleden vanuit Nederland hebben gestuurd, bij hem in goede aarde zijn gevallen. Met de knuffel slaapt hij zelfs elke nacht. Erg schattig om te zien.

Voor morgenochtend (woensdag 18-4) staat een uitstapje naar Kosice gepland. Mede om te gaan ontdekken hoe Sebastian een wat langere rit in de auto ervaart. Zal hij net als Merte wagenziek zijn??? We zullen hem in ieder geval de instructie geven om dan wel netjes in de emmer over te geven die tussen hen in staat….. Dat zal hij toch wel begrijpen, toch????

• 18 April 2012 - 14:22

Conny Westerterp:

Yes, yes , yes, ik zie weer een nieuw verslag verschijnen terwijl ik de computer aanzet na met oma te hebben gewandeld.
    Ik ben zo snel dat ik nog niet de foto's zie, maar die komen vast zo binnen.
    Ik zie wel de hele 'delegatie' die jullie bezoekt. Inderdaad, ze zijn heel zorgvuldig, en dat is heel goed. Aan alles wat je schrijft kun je ook merken dat er op een goede manier met Sebastian is omgegaan. Wat mooi, want dat zou ook anders kunnen......
    Ik hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad in Kosice en dat Sebastian het autorijden goed verdraag, want twee misselijke kinderen achterin is ook niets.
    En Merte, jij hebt zeker weer een reistabletje gehad? Dat helpt tenminste.
    O ja, Merte, later moet jij fotomodel worden, want je staat zo mooi op de foto's.
    Hoe is het trouwens met jouw foto's, heb je er al veel gemaakt?
    xxxxxxxxxxxjes van oma x x x mama

• 18 April 2012 - 14:24

Eg, Marian En Kids:

Dag luitjes,
    Ha weer een nieuw verlag van jullie belevenissen... Hoop jullie gisteren niet wakker te hebben gesmst...7.45 whaw wat een mooie tijd om op te staan!!! Hier had ik geen rekening mee gehouden! Super dat het zo goed gaat! Tot niet al te gauw!!

• 18 April 2012 - 14:26

Fam Rots:

Lieve familie van Deelen,

Nou, vlgs mij ben ik één van de eerste die dit verslag leest en ik geniet er weer volop van :)
    Wat een bijzonder ventje is het toch, dat hij dit allemaal zo goed aangaat. En jullie, Berto en Aafke en Merte, natuurlijk ook ;)
    Hopelijk hebben jullie vandaag een heerlijk, spuugloos, uitje en doen jullie hier, buiten de vier muren, ook weer wat energie op :)

En natuurlijk weer een heerlijk nacht toe gewenst! Wat zullen jullie trouwens uitgerust en fit zijn!!! ;)

Een lieve groet van ons allen,
    Maarten en Renske
    Nina, Laura, Janou, Linn, Jort.

• 18 April 2012 - 14:30

Gerdien Heikoop:

Gaaf om (bijna)elke dag te lezen dat het zo goed met jullie gaat.
    Moeten jullie echt nog zolang wegblijven?
    We kijken nu al naar jullie thuiskomst uit.
    Knuffel voor jullie+de kids.
    PGKJ

• 18 April 2012 - 14:59

Hanneke:

Ik ga, net zoals velen denk ik, als ik achter de computer ga zitten, kijken of er weer een nieuw verslag op de site staat.
    Jullie verwennen ons wel met elke dag een leuk verslag en mooie foto's.
    Wat een mooi ventje. Als ik de foto die jullie het eerst kregen van hem vergelijk met de foto''s van nu dan heeft hij alleen meer haren gekregen, de lach is nog net zo blij en enthousiast.
    We wensen jullie morgen een fijne dag met een autorit waarbij de emmer hopenlijk niet nodig is.

• 18 April 2012 - 15:03

Henk En José Houwers:

Ha Berto, Aafke en Merte,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met jullie prachtige zoon en broer Sebastian!
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's te bekijken. We zien trotse ouders en een lieve Merte en een vrolijke Sebastian. Geweldig!
    Wat fijn dat het zo goed gaat met z'n vieren!
    We wensen jullie nog een heel goede en fijne tijd.

Grotejes

• 18 April 2012 - 15:33

Berber:

Nounou, hij kan aardig sneaky kijken!
    Mama en ik zien het al voor ons dat die samen met Hielke de bengel uit gaat hangen!

Als je die foto´s ziet, lijkt het net alsof die nooit weg is geweest bij jullie. Lekker knuffelen enzo.
    Ik hoop toch stiekem dat ik over een paar weken ook zo´n fijne knuffel in ontvangst kan nemen.

Ik heb hier thuis alvast even medegedeeld dat als er niet teveel mensen over de vloer mogen komen ik gewoon voor de ramen stiekem ga staan om hem te bekijken! Ik weet niet als wat voor tante ik dan bekend kom te staan, maarja.. boeiee!

Merte, wat heb jij trouwens lange haren zeg!! Mooi man. Is je tante jaloers op!
    Hoe gaat het trouwens met je foto´s maken? Misschien kun je wel leuk een fotoboek gaan beplakken en versieren thuis!! Kan je iedereen je fotoboek met foto's laten zien en het is ook leuk voor als je later nóg groter bent! Ik wil je er best mee helpen! :)

Berto, Sebastian had zeker 6 blokjes op zijn gezicht afgedrukt staan op het moment dat die weer van je buik af ging???!! Met je enorme sixpack!!

Nou, daagg!

• 18 April 2012 - 15:53

Robert Houwers:

Heej familie van Deelen!
    Zo hé, wat ziet dat er allemaal gezellig en fijn uit!
    Van harte gefeliciteerd met Sebastian!

Maak er nog een fijne tijd van en tot snel hier in Nederland!
    En Merte: Groetjes van de zondagschoolmeester;):D

• 18 April 2012 - 16:13

Familie Lensink:

Zo, die nacht was saai zeg!;)
    Lieve Merte, Lieke wil liever dat je zondag hierkomt. Kan papa je even brengen en dan weer ophalen aan het eind van de dag..... Lieke vindt het zo lang duren. Anders ziet je ook wel eens even niet, maar nu natuurlijk elke avond na het eten foto´s van jullie allemaal kijken!
    Hoop dat de misselijkheid van Merte en Sebastiaan meeviel vandaag.

Toedeloe, JRDWL

• 18 April 2012 - 16:41

Geert Rutgers:

Hoi Aafke en Berto,

wat ontzettend fijn dat het zo goed gaat met Sebastiaan. Leuk ook hoe Merte met hem omgaat. Zo te zien past hij al helemaal bij jullie! We genieten van jullie dagelijkse verhalen en foto's.
    Gods zegen toegewenst. Volgens mij ervaren jullie die zegen elke dag!

Groeten,

Geert en Anneke

• 18 April 2012 - 17:01

Els:

Leuk om jullie verhalen te lezen.
    En wat fantastich dat het met de klein vent zo goed gaat!!
    Ach, en dat doorslapen.........geniet er maar van misschien word het nog anders.....;-)

• 18 April 2012 - 17:02

Rudy & Diana:

Hey lieverds, Geweldig om met jullie mee te lezen/leven! Wat een mooi mannetje en wat doet Merte het goed!! Superknap van haar! De foto's spreken boekdelen, jullie genieten met z'n viertjes!! Prachtig! Nog een heel goede tijd toegewenst en alle goeds. Dikke knuffel.xxx

• 18 April 2012 - 17:13

Oma V Deelen:

Hallo luitjes

Wij hebben wel visite maar ik wil eerst kijken wat is het toch een vrolijk ventje ,
    hij zal ook wel eens anders kijken !denk ik maar dat zien wij niet !ha ha .
    Aafke wat mooi dat jij al zo bezorgd bent dat is liefde ,gekregen van onze hemelse Vader .
    Wij hoorde dat er in Leerdam ook voor het ventje gebeden wordt .tante Eef had bijbelkring .
    mooi he ,wij kunnen onze dankbaarheid haast niet op geweldig wat is de Heere goed voor ons .
    En Merte ik vind jou ook ontzettend goed hoor en je doet zo lief tegen Sebastian je krijg van mij een 10 .
    wij hopen tot morgen een dikke knuffel aan allemaal Oma v Deelen .

• 18 April 2012 - 17:42

Giljon:

Hallo Merte,
    wat heb jij een schattig broertje. Je nicht Dieuwke praat er al de hele week over:" mijn neefje is zo lief". En dan zeg ik:"ja, ik heb hem op de foto,s gezien, hij is echt een schatje".
    En waren de filmpjes leuk van ons in de auto?

groetjes. Giljon.

Ook de groetjes aan je papa en mama, en een knuffel aan Sebastian.
    ( mama heeft dit getypt, omdat ik dyslextie heb)

• 18 April 2012 - 17:52

Nadieh:

Hoi Berto, Aafke en Merte,

Wat een ontzettend leuk en vrolijk jongetje zeg! Wat een vrolijke foto's allemaal.
    Wat super zeg dat het zo soepel verloopt tot nu toe. Fijn hoor!

Hopelijk loopt verder alles ook zo soepel en geniet er van!

Liefs Nadieh

• 18 April 2012 - 17:55

Familie Nap:

Wat is het toch een schatje!!!
    Die foto's, daar smelt je helemaal bij weg.
    En als er inderdaad een cursus gegeven word, dan wil ik Mirthe bij deze ook graag aanmelden. (hihi)
    Fijn dat jullie zo'n goede nacht hebben gehad en dat het gesprek ook goed is verlopen.
    We kunnen alleen maar zeggen: geniet, geniet en geniet!
    En Merte wij vinden je echt een KANJER hoe jij dit allemaal oppakt.
    We hopen dat jullie vannacht weer net zo lekker slapen als afgelopen nacht.

Liefs Meindert, Judith, Sanne en Mirthe.

• 18 April 2012 - 18:16

Natalie:

Wat een knuffelkont is het, zo te zien!!!!

Superleuk weer om te lezen en te bekijken allemaal.

• 18 April 2012 - 19:00

Fam Reesink:

leuk jasje!!!!!!hij kijkt net zo uit zijn ogen als ons jongste mannetje.
    Alsze op elkaar lijken kunnen we onze lol op.
    maar hij heeft echt wat van hem leuk man(op de foto dan)
    gaat echt lekker he
    dikke kus de reesinkjes

• 18 April 2012 - 19:10

Hans En Jeanette:

Wat ontzettend leuk om elke keer weer te lezen over jullie belevenissen, en dan natuurlijk de foto`s te bekijken. Wat een leuk ventje! Hij is erg vlot met op het potje gaan zeg. We wensen jullie met z`n vieren nog goede dagen toe. Geniet van elkaar, en zo te zien op de foto`s, met al dat geknuffel ,gebeurt dat ook flink.

Lieve groetjes van ons.

• 18 April 2012 - 19:30

Rebekka:

Ik ben het eens met m'n ouders!:) (behalve over dat potje, daar weet ik niks van af;))
    En wat ziet'ie er schattig en vrolijk uit, al helemaal met die leuke kleren aan!
    Jullie schrijven ook echt ontzettend leuk, heerlijk om te lezen.
    Nog heel veel goede dagen gewenst maar weer!

Rebekka

ps: Ik mis jullie al bijna, oftewel: Jullie huis en jullie chille bank :)

• 18 April 2012 - 19:37

Fam. Reesink:

Van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broertje voor Merte!
    Geweldig mooi en fijn om jullie als gezinnetje zo gelukkig te zien.
    Bijzonder om te lezen hoe het tot nu toe allemaal is gegaan. Super!
    Leuk ook om te zien hoe Sebastian straalt en geniet.
    Merte speel maar lekker met je broertje. Je kunt al goed voorlezen!
    We wensen jullie samen Gods liefde en nabijheid toe.

Groetjes Marcel, Esther, Nienke en Ruben

• 18 April 2012 - 20:55

De Wildenbeestjes:

Het is bijna niet te geloven! Wat gaat alles toch ontzettend goed!
    En wat een mooie foto's weer vandaag!
    We waarderen het erg om op deze manier mee te kunnen genieten!
    Zelfs Nina vraagt geregeld of er al weer nieuwe foto's te zien zijn. Vanmiddag zaten Nina en Bas zowaar samen achter de laptop jullie foto's te bekijken! 'Betto Betto' zei Bastiaan toen :)

Nou, hopelijk ging het vandaag ook weer goed in de auto, en gaat het vannacht weer net als gisteren!
    Dikke knuffel aan Merte en Sebastian!
    Heel veel liefs en tot morgen!
    Groetjes, Harald, Wieteke, Nina en Bastiaan

• 18 April 2012 - 21:04

Abco&Jet:

wat geweldig om al deze verslagen te lezen en om te zien dat jullie geluk van het scherm spat..
    Goed om te lezen dat jullie God hiervoor dankbaar zijn.
    we worden nieuwsgierig naar jullie zoon, die me in de tuin gaat helpen met tuinieren.;)
    groeten.

• 19 April 2012 - 06:00

Yvette:

Hoi, hoi alle 4,
    Fijn dat alles zo goed verloopt. Lees iedere keer met plezier jullie update en kan eigenlijk maar 1 ding zeggen: 'het is wel een enorme scheet hoor'! Jullie mogen met recht heel trots zijn!
    x

• 19 April 2012 - 06:13

Papa Lieuwe:

Kinderen, wat een lange beschrijvingen van de dagen. Als je de verslagen leest gebeurd er wel wat.
    Ook de reacties op de reisverslagen zijn mooi om te lezen.
    Het toch wel geweldig voor Berto dat Sebastian al zelfstandig op het botje gaat zitten. In de fotoserie van het verslag van 18-4-2012 zie je Sebastian goed. Een leuk open gezicht.
    Berto ik las dat Aafke jou de ruimte gaf om naar voetbal te kijken. Ook daar kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Ik had minimaal verwacht dat jij als voetballiefhbber ook Sebastian al mee zou nemen.
    Merte je vermaakt je goed lees ik. Leuk voor je en ook voor je broetje en papa en mama.

Ik ga nu stoppen omdat ik straks ga proberen onder de vloer van de keuken te kijken. Toch wel een hele klus voor mij!
    Groetjes (o)pa Westerterp

• 19 April 2012 - 06:43

Fam. Holtman:

Wat een geweldige foto's weer en wat staat dat jasje stoer!! Echt een stoer kereltje!!

En wat gaat het super allemaal!! Hadden jullie verwacht dat het zo goed zo verlopen zonder strubbelingen?

Veel plezier ook vandaag weer!!!

Liefs CMTD

• 19 April 2012 - 07:27

De Pompom Groep :

De kinderen van de Pompom groep willen ook even wat zeggen. Lune wil graag dat je snel weer in de klas terug komt. Kaan vindt jou lief. Delano hoopt dat je snel weer thuis komt. Sep vraagt of je broertje lief is? Saar mist jou wel in de klas en met het overblijven, is niet zo gezellig. Milan vraagt of Sebastian goed bij jou kan slapen? Femme hoopt dat je broertje heel lief is. Iedereen wil wel iets tegen jou zeggen, maar dan wordt het zo'n lang verhaal. We missen jou allemaal en we kunnen niet wachten om je weer te zien. Het is rustig in de klas zonder jou gegiebel, maar we kunnen gelukkig aftellen nog 13 daagjes. Joepie!!!!!!!
    Heel veel plezier nog en groetjes van ons allemaal en een groepsknuffel.

de Kinderen en juf van de Pompomgroep.

• 19 April 2012 - 13:27

Nienke:

Het blijft geweldig om jullie verhalen te lezen, maar vooral de foto's zijn super! Ik wordt spontaan verliefd op dat jong!Wat een mooi koppie!!
    Super fijn dat alles zo relaxed verloopt voor jullie!
    Gek zo'n grote afstand toch helemaal op de hoogte te kunnen zijn.

Genietse samen!

Lieve groetjes ook voor Merte van Diede

• 19 April 2012 - 13:30

Nienke:

Ps: Berto, Timo roept strax staan we samen bij AZSV langs de lijn, leuk!
    Aaf wij houden het wel bij Jazz, toch? Lekker uitslapen op zaterdagmorgen!

• 19 April 2012 - 15:13

Patricia:

In één woord Genieten van jullie reisverslag en leuk dat wij het mogen meelezen.
    Mooi om jullie zo samen te zien en ook dat het al zo mooi en goed voelt bij alle 4 vanaf het eerste moment. Het is een mooi hartendiefje.
    Veel geluk.