Alweer een week thuis - Reisverslag uit Aalten, Nederland van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu Alweer een week thuis - Reisverslag uit Aalten, Nederland van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu

Alweer een week thuis

Door: Berto en Aafke

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

06 Mei 2012 | Nederland, Aalten

We zijn alweer een week thuis, samen met Merte en Sebastian! Tijd om jullie te laten weten hoe het nu met ons gaat.

Het gaat goed!! De draad die we in Slowakije met Sebastian hebben opgepakt, hebben we in Aalten kunnen vasthouden. Waar we heel blij mee zijn, want het had ook zo kunnen zijn dat Sebastian opnieuw zijn draai had moeten vinden. Tenslotte leeft hij wéér in een nieuwe omgeving, ziet hij wéér andere mensen, slaapt hij wéér in een ander bedje. En ga zo maar door. Maar nogmaals, Sebastian doet het fantastisch. Wat niet wil zeggen dat hij hele dagen aan het lachen is hoor;-) Nee, ook zijn eigen karakter en eigen willetje heeft hij netjes uit Slowakije mee naar Nederland genomen. Dus hij maakt nog steeds heel goed en stellig duidelijk als hij iets niet wil of het ergens niet mee eens is….

Sebastian slaapt nog steeds de hele nacht door. Heerlijk! Merte heeft haar traditie die ze in Slowakije heeft ingezet, (helaas) ook voortgezet: ze is nog steeds vroeg wakker o.a. met de hoop dat Sebastian ook wakker is of wordt;-) En anders wil ze gewoon heerlijk spelen, want dat vindt ze nog altijd leuker dan slapen. Nou, wij denken daar anders over:)

Sebastian vermaakt zich overdag heel goed met rondlopen door de woonkamer, gang, schuur e.d. En dan vooral rondkijken en ontdekken wat allemaal leuk is om mee te spelen. Eigenlijk heeft hij nauwelijks echt speelgoed nodig. Waar hij erg blij mee is, is de nieuwe glijbaan die hij van opa en oma heeft gekregen. Die staat nu nog in huis, tot het buiten lekker weer wordt. Hij klimt er steeds een paar keer achter elkaar trots en op met een smile glijdt hij vervolgens naar beneden. Vervolgens zoekt hij weer naar ander vermaak.

Zo nu en dan zul je Sebastian ook met een bult op zijn voorhoofd zien. We hebben het idee dat zijn hoofd van beton is ofzo. Elke keer (en dat is best vaak) dat hij ergens tegenaan botst met zijn hoofd of gewoon uit onoplettendheid op zijn hoofd van drempeltjes valt, dan staat hij zonder traan op, wrijft een paar keer op de zere plek en ‘vraagt’ ons om er een kus op te geven. En hupla, op naar de volgende onderneming.

Deze week heeft Sebastian ook voor het eerst op de fietst gezeten. Althans, voor zover we weten heeft hij dat in Slowakije nog nooit gedaan. Toen hij in het fietsstoeltje zat, vond hij vooral het windscherm mooi waar je aan kunt ‘trekken en duwen’ en tegenaan kunt kloppen. Toen we daadwerkelijk onderweg waren, zag je hem genieten. Alleen de wind om zijn oren vond hij helemaal niks. De eerste 200 meter heeft hij alleen maar zijn handen tegen zijn oren gehouden. Toen vonden wij het tijd om toch maar zijn mutsje op te doen, zoals hij in Slowakije hele dagen gewend was om te dragen. De afbouw hiervan zetten we wel in als het weer wat warmer wordt…

Merte was net als ons ook blij om weer thuis te zijn. Ze heeft deze week de schade van het niet kunnen spelen met vriendinnetjes dubbel en dwars ingehaald. Elke dag heeft ze met iemand uit haar klas gespeeld of met haar buurmeisjes. Ook heeft ze nog heerlijk alleen met Berto gezwommen.
Gezien de grote successen van

Sebastian in bad (niet dus….) en het geluid die hij produceert als hij water over zijn hoofd krijgt, leek het ons beter dat Aafke maar gewoon met Sebastian thuis bleef. Zwemmen zal er voorlopig nog niet inzitten….
Sebastian vindt het erg leuk om op de foto te gaan. Zodra hij ziet dat (vooral) Aafke een foto van hem wil maken, trekt hij een maf gezicht, beweegt dan vaak ook nog zijn hoofd naar voren en achter en rent dan zo dicht als mogelijk naar de lens toe. Zo dichtbij, dat de lens eigenlijk alleen nog maar gevuld is met huidskleur. Je zult begrijpen dat de mooie foto’s die Aafke in haar hoofd had, dan meestal niet zo worden zoals gehoopt;-)

Op dit moment (zondag 6 mei) snottert, traant en hoest Sebastian behoorlijk. Met koorts. Tijdens het spelen en slapen ademt ook alsof hij een boom aan het omzagen is. Maar hij speelt en ‘kletst’ er niet minder om overdag (gisteravond sliep hij er wel wat onrustiger door). Het lijkt er op dat hij kou heeft gevat en misschien doordat hij nu in aanraking komt met andere bacteriën, virussen en wat er allemaal nog meer in Nederland in de lucht hangt. Het kou vatten is ook niet helemaal gek, als je weet hoe dik Sebastian altijd in Slowakije was ingepakt (en nu dus wat minder…).

Dinsdag a.s. gaat Berto weer aan het werk. Dan is zijn adoptieverlof afgelopen. Ondanks dat het continue met z’n vieren optrekken heel goed is bevallen, zien we er ook wel weer naar uit om weer een alledaags ritme op te pakken. Morgen gaat Merte weer naar school, na 4,5 week vrij geweest te zijn. Ze ziet er erg naar uit. Ook natuurlijk omdat ze dan haar klasgenootjes en juf over Sebastian kan vertellen en over nog zoveel meer geweldige dingen!

• 06 Mei 2012 - 16:02

Familie Lensink:

Leuk, leuk, hebben we hem weer even gezien deze week!;)

lfs JRDWL

• 06 Mei 2012 - 16:15

Nienke:

Echt leuke foto's ook weer wat een mooi ventje!
    Ga de komende tijd opzoek naar een leuk kadootje voor hem..
    Geniet lekker van de tijd die komen gaat!
    xxx

• 06 Mei 2012 - 16:54

(o)ma(ma) Conny:

Wat hebben we er toch nog een heerlijk joch bij !!!!!!!!!

• 06 Mei 2012 - 20:49

Rudy & Diana:

Geweldig!!
    Zo mooi om jullie zo te mogen "volgen", en op deze manier kennis te maken
    met ons nieuwe gemeentelid ;).

• 07 Mei 2012 - 01:56

Teunie En Barend:

Beste mensen ,

Wat een drukte nu zo opnieuw hé ! Maar echt leuk en veel werk er bij , zo te zien , zijn de ouders s,avonds ook moe ? Oma Nel deed een voorstel , om zodra de 6 weken gewenning om zijn, een bezoekje tegaan brengen in Aalten , dus houden we dat even warm.
    We wensen jullie nu en in de toekomst al het nodige van harte toe ; de spanningen zullen niet uit blijven , en de drukte ook niet .
    De hartelijke groeten van Teunie en Barend uit Veenendaal.

• 07 Mei 2012 - 07:57

Nathalie Koopman:

Jeetje wat vliegt de tijd. Wat fijn om te lezen dat het aanpassen en wennen aan elkaar spontaan en gezellig verloopt. Liggen jullie 's avonds uitgeteld op de bank na weer een dag rennen en springen met die kleine dondersteen? Deze week weer nieuwe uitdagingen met werk en school erbij. Geniet maar fijn van alles en hopelijk kan de glijbaan snel naar buiten en de muts definitief in de kast ivm zomerse temperaturen.
    Hou je goed! Gr nathalie

• 07 Mei 2012 - 09:01

Arend-jan&marjanne:

hoi,hoi,

wat fijn om te zien dat jullie weer thuis zijn.heel leuk om jullie verslagen elke keer te lezen.ook wel wel lekker als alles weer gewoon is,school en werk enz.
    leuk om alle nieuwtjes te lezen en te HOREN!! wat een wonder.tjonge wat een nieuws....
    we hopen dat alles goed mag gaan.
    aafke,denk je ook wel beetje aan je zelf?

groetjes van ons uit scherpenzeel

• 07 Mei 2012 - 09:03

Fam Reesink:

leuk om te zien en te lezen hoe het gaat .ga zo door Sebastian!!!!!

• 07 Mei 2012 - 14:34

Jacob En Jannouk:

O wat een gewelidige foto's en wat leuk om alles te lezen over jullie reis en belevenissen.
    Fijn om te horen dat het zo goed gaat. Hechting is zo belangrijk! Hebben wij thuis gemerkt.
    Succes , geduld en heel veel liefde voor elkaar toe gewenst.
    Leuke kaart trouwens, bedankt!

• 07 Mei 2012 - 15:52

Gerda En Jaap Bouwme:

Gerda en ik feliciteren jullie van harte met deze gezinsuitbreiding en wensen jullie alles toe wat nodig is om jullie nieuwe zoon te kunnen opvoeden en ook veel plezier, samen met zijn grote zus te mogen erv aren,lieve groeten uit Dinxperlo

• 07 Mei 2012 - 20:41

De Wildenbeestjes:

Wat is het toch een ontzettend dröpken!! (om maar 'ns een Achterhoekse term te gebruiken) :)
    Superleuke foto's weer! Op die foto in bad kijkt ie wel heeel zielig! aaaah... Hij vindt het echt niet leuk!!
    Maar eh, wat fijn dat het ook deze week weer zo goed ging! Op 't feit dat ie nu ziek is na! Bah! Hopelijk knapt ie snel op! Sterkte en succes daarbij!
    Veel liefs en tot gauw!
    Harald, Wieteke, Nina en Bastiaan

• 08 Mei 2012 - 17:35

Mark En Susanne:

Wat gaaf om jullie verhaal weer te lezen ....en dan die foto's! Helemaal gaaf. Wat een komiek is dat ventje van jullie!
    Hopelijk is hij al weer een beetje opgeknapt.
    Geniet lekker van jullie kids!

• 18 Mei 2012 - 16:47

Jacolien Gerrits:

Halllo daar,

ik zit hier gewoon te genieten van jullie verhalen en foto's. echt prachtig.

Geniet van jullie gezinnetje.

En ook nog gefeliciteerd ;-)

Groetjes Jacco, Jacolien en John Gerrits-van Deelen

• 18 Mei 2012 - 21:06

Patricia Tolkamp:

Genoten van de verhalen en de foto's, mooi om het te kunnen volgen. En nu in Nederland in zijn nieuwe warme thuis. Het aanpassen aan zijn nieuwe omgeving gaat Sebastian ook goed af. Een mooi boeffie is het. Lekker genieten van alle mooie nieuwe, gezellige en leuke momenten met elkaar.

• 10 Juli 2012 - 15:17

( jenicaithamar@yahoo.com )

• 04 December 2012 - 15:49

PAM:

Hallo,

Per toeval kwamen wij op jullie prachtige site en wat een prachtige zoon! Wij zijn op dit moment ook bijna aan het einde van onze 'adoptiereis' aangekomen: binnenkort vertrekken wij naar Slowakije om onze zoon op te halen... We hebben jullie site doorgelezen en er zijn bij ons nog enkele vragen opgekomen waarvan wij hopen dat jullie ze zouden kunnen beantwoorden, zo vroegen wij ons af of het in Slowaijke bij slechts 1 rechtzaak blijft of moesten jullie vaker voor de rechtbank komen? Waar we ook heel nieuwschierig (en een beetje nerveus) voor zijn is de rechtzaak zelf: welk soort vragen kregen jullie van de rechter te horen? Zijn er dingen die we volgens jullie ervaring per se uit Nederland mee moeten nemen of dingen waar we op moeten letten in Slowakije?
    Met vriendelijke groet, Pam