Nieuwe ervaringen... - Reisverslag uit Michalovce, Slowaakse Republiek van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu Nieuwe ervaringen... - Reisverslag uit Michalovce, Slowaakse Republiek van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu

Nieuwe ervaringen...

Door: Berto en Aafke

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

20 April 2012 | Slowaakse Republiek, Michalovce

Vandaag was een dag met verschillende nieuwe ervaringen.

Gelukkig was de nacht hetzelfde als de vorige twee nachten: Sebastian heeft weer heerlijk het klokje rond doorgeslapen! Echt super fijn. We begrijpen dat een aantal van jullie hierdoor in de veronderstelling zijn dat we heel uitgerust thuis zullen komen. Nou, het tegendeel is waarschijnlijk waar… Want naast het feit dat de tijd hier in Slowakije en alles wat bij de adoptie van Sebastian komt kijken best heel enerverend is, slapen wij (excl. Merte) niet opperbest en zijn we steeds erg vroeg wakker (lees rond 6.00 uur, jammer jammer;-). Dus puur even ter waarschuwing; houdt rekening met wallen onder onze ogen als we thuiskomen;-)

Net als de afgelopen dagen, startten we ook vandaag weer met Sebastian op het potje te zetten. Hiermee kwamen we in aanraking met de eerste nieuwe ervaring van vandaag. Want het maakte Sebastian niet uit of hij 5, 10 of nog meer minuten op het potje zat; hij weigerde er wat in te doen. “Tja, wat zullen we doen? Laten we hem nog langer zitten of halen we hem er af?” Gezien de tijd dat hij er al op zat, hebben we toch voor de laatste optie gekozen. Maar niet alleen in de ochtend van deze nacht, maar zo is het uiteindelijk de hele dag gegaan……Zou onze successtory dat Sebastian al op een potje plast en poept, vanaf vandaag misschien verleden tijd zijn? We shall see;-)
We weten in ieder geval dat hij het kan. Maar of hij er ook altijd zin in heeft….?!
De potjes-cursus die door enkele van jullie is aangevraagd, stellen we voorlopig dus nog even uit, hihi.

Na weer gezellig met elkaar te hebben ontbeten, zijn we met z’n viertjes naar het hotel gegaan om het verslag en de foto’s van woensdag op internet te zetten. Tijdens het opstarten van de laptop liep Sebastian wat rond in de hal waar wij zaten. Op enig moment kwam er een schoonmaakster van het hotel langslopen, en in een split of a second had zij Sebastian opgetild….. “Oh, wat een lief jongetje en hij huilt niet eens als ik hem optil! Andere kinderen doen dat meestal wel. Echt een schatje”(dit zei ze natuurlijk niet in het Nederlands, maar in het Slowaaks;-)) Berto stapte zo snel als hij kon op de aardige mevrouw af om haar te zeggen dat het niet goed was dat zij Sebastian optilde. “Ja maar ik deed maar net alsof hoor dat ik hem mee zou nemen” (dit vertaalde de receptioniste voor ons, die alles hoorde en zag). Voor de schoonmaakster vonden we het heel vervelend dat zij wellicht dacht dat wij haar het momentje met Sebastian niet gunde. Maar voor ons ging het natuurlijk om heel wat anders en zoveel belangrijker…. Want inderdaad leek het heel leuk dat Sebastian helemaal niet huilde terwijl een vreemde hem optilde, maar dit was eigenlijk helemaal niet goed. Althans, als je kijkt naar het hele hechtingsverhaal. We weten dat Sebastian de afgelopen tijd meerdere verzorgsters heeft gehad (voor een korte of langere tijd) en hij wellicht daardoor heel flexibel is in de omgang en band met mensen. Iets wat op zich niet erg is voor een kind waarvan je zeker weet dat die goed aan zijn ouders is gehecht, maar bij Sebastian ligt dit natuurlijk (nog) heel erg anders. We hebben deze situatie als best wel verwarrend en tegelijk ook als heel leerzaam ervaren. Verwarrend in die zin dat Sebastian dus blijkbaar heel makkelijk met iedereen mee zou gaan (begrijpelijk, maar wel jammer natuurlijk;-(). En anderzijds leerzaam omdat we dit nu heel duidelijk met beide ogen hebben gezien en hebben ervaren. Voor ons is hiermee overduidelijk geworden dat hetgeen we al vaker richting een heel aantal mensen hebben gecommuniceerd, we in de praktijk ook echt waren willen en zullen maken. Puur en alleen omdat we het beste met Sebastian voor hebben. We zullen er de eerste maanden erg alert op zijn dat Sebastian alleen bij ons op schoot zit, wij hem alleen verzorgen, alleen wij hem naar bed doen, alleen wij hem cadeautjes en snoepjes e.d. geven en nog meer van dit soort dingen. Zoals gezegd; allemaal bedoeld om de hechting tussen Sebastian en ons en Merte zo goed als mogelijk tot stand te brengen. We beseffen dat dit soms best heel lastig zal zijn, voor ons maar zeker nog meer voor iedereen die ook zo graag een nauwere band met Sebastian willen opbouwen. En daarbij komt ook nog eens dat Sebastian een hoog knuffel- en aaigehalte heeft…… Maar zelfs hem over de wang aaien, is de eerste periode niet echt goed om te doen. Hopelijk begrijpen jullie de motivatie van dit alles en mogen we als we weer thuis op jullie medewerking en begrip rekenen?!

Maar goed, weer even naar het internetverhaal in het hotel: deze lag eruit…;-( Pas tegen het einde van de dag zouden we een nieuwe mogelijkheid hebben om het weer te proberen.

Dan maar gelijk naar de Tesco. Zo gezegd, zo gedaan.
Toen we weer bij ons appartement aankwamen hebben Merte en Sebastian nog even gespeeld. Omdat Sebastian wat jengelig was en moe oogde, hebben we weer op tijd gegeten. Althans, voor ons is 12.00 uur lunchen best heel vroeg... Maar het brood ging er bij ons allen weer goed en snel in;-)
Na het eten zijn Merte en Aafke gelijk naar buiten gegaan zodat Merte eens heerlijk in de zon op de gladde wegen in het centrum (het appartement ligt precies in het centrum) kon skeeleren. Het was erg gezellig om er saampies even op uit te trekken. Aan alles kon je merken dat Merte deze quality-time ook erg waardeerde. Om 14.00 uur moesten we weer terug zijn, omdat de psycholoog dan zou komen (met de tolk).
En inderdaad, om 14.00 uur ging de bel en daar waren ze. Dit was het laatste gesprek met de psycholoog. Ze was tevreden met hoe het ging.
Nadat de psycholoog weg was, kwam de professioneel moeder met haar twee dochters bij ons op bezoek. Ze vond het fijn om nog wat meer informatie over Sebastian te geven, wat wij erg op prijs stelden. Het was een prettig en waardevol gesprek. We konden aan alles horen en merken dat de professioneel moeder helemaal gek van Sebastian was en erg trots op hem was. Erg leuk om te horen!

Om 17.30 uur was het appartement weer alleen gevuld met ons viertjes. Tijd om te koken en snel te eten, ons mannetje al een beetje kennende. En ja hoor, het eten ging er weer geweldig bij Sebastian in. En niet alleen bij hem, maar Merte was ook zichtbaar aan het smullen. Blijkbaar een ‘hongerig’ dagje;-)
En ja hoor, na het eten snel weer op het potje (ja, ja, zoals velen uit eigen ervaring weten kun je best ‘druk’ met zo’n potje zijn, haha). Zou hij nu dan toch één keertje vandaag wat op het potje achterlaten?? En jawel hoor, een hoopie;-)
Om 19.30 uur was het dan echt tijd voor Sebastian om naar bed te gaan. Vooraf heeft Aafke nog even zijn temperatuur opgenomen, omdat we er toch aan twijfelden of Sebastian zich wel lekker voelde. Hij voelde wat warm aan en zoals al gezegd, was hij de hele dag wat ‘humeurig’ en minder tevreden. Maar geen verhoging of koorts. Dus óf hij had zijn dag gewoon niet helemaal, óf we hebben vandaag kennis mogen maken met een ander deel van zijn persoonlijkheid, óf hij is wat uit zijn hum door alle verandering van de afgelopen week. Hoe dan ook, hij is en blijft ons schatje!!

Toen Berto hem vanavond in bed had gelegd, heeft hij geen kick gegeven. Na het slaapgebedje sloot hij meteen zijn oogjes. Welterusten Sebastian! En natuurlijk; Welterusten Merte! (maar zij mocht als grote zus natuurlijk ook vanavond weer later naar bed dan haar kleine broertje;-)

• 20 April 2012 - 10:08

Hester Oenema:

Wat geweldig om dit allemaal te lezen! Jullie zullen zo gelukkig zijn....
    Naast het feit dat we nu op deze manier kennis kunnen maken met Sebastian, vind ik het ook erg leuk om jullie te zien op de foto's! Ik wens jullie vanuit Britsum nog een geweldige tijd daar, een mooie reis terug en heel veel geluk met z'n viertjes...
    En wellicht zien we elkaar dit jaar nog, lieve groetjes ven Hester

• 20 April 2012 - 10:09

Abco En Jet:

Leuk, zeg, elke keer die verslagen van jullie te lezen....wel veel dus het komt nog wel eens voor dat ik er 2 tegelijk doorlees. Fijn dat het zo goed gaat en dat Sebastian net een "echt" kereltje lijkt :) . We zien jullie door de verslagen en foto's heen ook echt genieten, niet alleen van Sebastian maar ook de tijd met elkaar. Wat goed dat jullie je zo bewust zijn van de hele hechtingsontwikkeling...een proces wat bijzonder waardevol is en waar je echt zuinig op moet zijn, je kunt het niet meer inhalen. Ook Merte doet het blijkbaar erg goed als GROTE zus......nou, knap hoor, Merte en ik weet zeker dat je een erg lieve zus voor Sebastian bent, jij kan hem vast veel leren. Vergeet je hem niet te leren hoe hij ondeugend moet zijn? :)
    Nou, familie, geniet van alles en we lezen graag jullie volgende belevenissen.
    Heel veel liefs, ook van Mathias, Nadieh, Jurriën, Naomi en Noëlla

• 20 April 2012 - 10:13

Niels & Marleen:

Nou het slapen en eten gaat helemaal goed lees ik, dat Bourgondische heeft hij vast van Berto! ;)
    Wel een eye-opener, de situatie in de hal van het hotel, die je beschrijft...
    Wat goed dat jullie zo alert en duidelijk hierin zijn, zal een hoop teleurstelling voorkomen.
    Iedereen weet hoe het zit, maar zeker voor de naaste familie zal het niet altijd makkelijk zijn.
    Omdat hij zo'n hoog knuffelgehalte heeft, wil je hem inderdaad graag even aanraken of vastpakken. Als ik de foto' s zie roept Sebastian in die zin ook echt iets bij je op, je smelt toch als je in die donkerbruine oogjes van hem kijkt! Voor het goede doel zullen mensen zich moeten bedwingen en dat is bijna tegennatuurlijk te noemen. Het hechtingsproces staat voorop!

Kan me voorstellen dat Merte het af en toe heerlijk vindt tijd met haar moeder door te brengen en ff tijd voor jezelf in de vorm van shoppen is ook niet verkeerd in de weet dat Berto over de kinderen waakt. Ben benieuwd of de laatste mode daar ook een beetje van hier is. Leuk om op die manier ook wat leuke dingen met of afzonderlijk van elkaar te ondernemen, heb je nodig!

Heel veel plezier en kracht gewenst voor de komende dagen, jullie zijn alweer over de helft las ik ergens. Wat gaat dat hard! Enneh hou jullie wallen in de gaten, want daar houden we liever geen rekening mee. :) Nou moet zeggen ben ze nog niet tegengekomen op de foto' s, jullie stralen!

Liefs,
    Niels & Marleen

• 20 April 2012 - 10:30

Pa En Ma Westerterp:

Leerzaam he?
    Heel goed dat die schoonmaakster Sebastian optilde..... werden jullie je er destemeer bewust van het belang van de eerste tijd !! Ook fijn dat zoveel mensen je verslagen lezen, heb je al een 'breed publiek' bereikt met de gedragsregels van de eerste tijd in het belang van de hechting van Sebastian.

Wat het potje betreft: het was bijna te mooi om waar te zijn. Nou ja, kunnen jullie in ieder geval nog een poosje luiers verschonen ;-) ;-)

Jammer dat de nachtrust zo slecht is, het zou zo mooi zijn om bij te tanken. Alle nieuwe dingen kost jullie ook veel energie !

Wat leuk dat Merte af en toe even met andere kinderen kon spelen, zal ze soms wel missen.

Zeg, sterkte en een virtuele knuffel voor onze grote kleindochter en kleine kleinzoon. (en natuurlijk ook voor jullie)

papa en mama

• 20 April 2012 - 11:50

Sanne Heideman :

Hallo oude buren,
    Van harte gefeliciteerd met jullie Zoon en broertje !
    Hoorde over jullie site en dat jullie Sebastian op gingen halen.
    Wat bijzonder om dit allemaal mee te maken ofniet ?
    Ook erg leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken, geniet van de mooie momenten daar...en geniet van jullie 'nieuwe' gezin. Heel veel geluk toegewenst
    Groetjes Sanne ( oud buurmeisje van T'slaa ) erwin en Demi

• 20 April 2012 - 12:41

Tante Nelleke:

Lief gezinnetje van Deelen....,
    Na en off-day, weer helemaal bijgelezen. Wat een uitvindin hè, zo'n dagboek op Internet? Ik geniet van alle verhalen over jullie. over wat jullie allemaal meemaken. Het wordt zo allemaal heel beeldend. Dat bindingsverhaal was even confronterend, zo met die werkster. Ik herken het wel van de eerste tijd met Jaylano. Dat is uiteindelijk, als ik erop terug kijk, heel soepel verlopen. Iedereen begreep heel goed waar het om ging. Nu is iedere kind toch ook weer anders en leeftijd zal ook wel meespreken. Jaylano was veel jonger dan Sebastian en had minder mensen om zich heen gehad. Het lijkt metoch best ingewikkeld om daar mee om te gaan en het is ook maar goed, dat jullie daar in gebgeleid worden, lijkt mij. Je zou er onzeker van worden.... Niet doen hoor! Jullie zijn uiteindelijk verstandig genoeg.
    We denken veel aan jullie. Morgenavond gaan we naar Tigo's 13e (!) verjaardag. Wat gaat de tijd snel! Dan zullen we ook met z'n allen wel aan julie denken.
    Het is goed om te zien, dat Merte zo'n leuke en grote zus is. Dat ze er ook van geniet! Nu dan maar fijn nog een poosje vakantie vieren, in een mooie land. Het land waar Sebastian geboren is. Het is een heerlijk manneke om te zien. Maar ook heerlijke mannekes hebben een karakter, zoals jullie nu ervaren. Hoort er allemaal bij zullen we maar zeggen ;)
    Lieve groeten uit Zeeland, ook van oom Jan,
    Tante Nelleke xx xx xx xx

• 20 April 2012 - 12:47

Berber:

Geachte Berto & Aafke,

Vat het niet persoonlijk op, maar ik zal de eerst komende 2 á 3 maanden niet bij jullie langs komen. Ook wil ik jullie liever niet zien.
    Dit alles in het kader van : Sebastian is te verleidelijk om tóch te knuffelen!
    Zoals eerder aangegeven wil ik anders ook wel overwegen om gewoon telkens voor de ramen, van jullie huis, te staan om naar binnen te spieken. Op deze manier hoeft hij ook niet in de verleiding te komen om MIJ te knuffelen. Ik schijn ook een hoog knuffelgehalte te hebben (heb ik het idee bij Berto ;) .. Nou is Berto natuurlijk ook wel een échte man. Haha! Als jullie hem maar snappen ).

Nee hoor! Goed dat jullie het vermelden.

xx

• 20 April 2012 - 13:45

Meta:

Ben weer even bijgelezen over jullie ervaringen van de afgelopen dagen. Wat fijn dat het allemaal zo goed en relatief makkelijk gaat! Ik ben heel blij voor jullie!

Liefs Meta

• 20 April 2012 - 15:14

Sanne En Mirthe:

Hoi Merte,

Sanne vind de foto waar jij aan het skeeleren bent de leukste
    ik vond het leuk dat je gekke bekken kan trekken, kun je nog meer gekke bekken trekken ?,
    wil jou papa daar dan een foto van maken en op de site zetten??
    leuk dat je met een paar meisjes kunt spelen, dat zal je vast wel een beetje missen.

Dikke knuffel van Sanne en Mirthe

• 20 April 2012 - 15:17

Hanneke:

Aafke,
    Heb je het tubetje met anti-wallen creme wel meegenomen?
    Je weet wel, die je gekocht hebt op de myleneavond?

• 20 April 2012 - 16:15

Fam Reesink :

Fijn dat dit jongentje ook niet altijd wil op het potje.
    Ik zat de foto gisteren te kijken met kinderen en bebs en toen zagen we de foto ,maar Hielke zag het niet zo zitten om ook op het potje te gaan.
    oed dat we het allemaal nu ook goed weten wat julliewillen voor Sebastian dudelijk en nu aan houden!
    merte lobke wil ook met jou skeeleren maar dan wel met roze!!
    Nog even en je kralen zijn op merte,zijn je potjes mooi geworden die je moest in kleuren.

knuffel de reesinkjes

• 20 April 2012 - 16:59

Hannie Elburg:

Beste familie Van Deelen,

Via Agnes heb ik de foto's en een deel van de reisverslagen gelezen. Ik wil jullie van harte feliciteren met jullie zoontje en het beste toewensen voor de komende tijd!

Goede reis terug en de groeten van Hannie Elburg-Lensink.

• 20 April 2012 - 17:50

Familie Lensink:

Hai Merte, kun je daar ook links en rechts?morgen krijgen we twee geitjes. Kom je gauw kijken als je terug bent? Hoe oud is Sebastian? Sebastian zat toch buiten in de wandelwagen te slapen?Was het leuk met het skeeleren?Ik heb dit allemaalzelf getypt. groetjes lieke

• 20 April 2012 - 17:53

Fam. Lindeman:

Lieve allemaal,
    Heerlijk om elke keer jullie verslag te lezen, net of we erbij zijn. En dan die foto`s, gewoon super.
    We zijn erg blij voor jullie dat alles zo goed verloopt. Geniet maar lekker verder. En die wallen.....ach, dat hoort toch bij een moeder met kinderen?!! Heel veel liefs van Wouter & Renee. Tot de volgende keer maar weer.

• 20 April 2012 - 17:55

Familie Lensink:

Hey,
    Zo we zijn weer helemaal bijgelezen!
    Het is goed dat jullie op de hoogte zijn van het hechtingsproces. Wat is een mens toch bijzonder gemaakt he? Lieke vroeg nog wel of ze hem HOI Sebastian mag zeggen als hij in Nederland is.... Dat mag zei ik!

Tot snel!

JRDWL

• 20 April 2012 - 19:56

Vrienden Uit Arnhem:

Hoi lieve mensen,
    Wat doen jullie t super goed. Complimenten hoor, ook voor die kleine meid!! Luna zag zichzelf in een vd foto's, ha ha grappig he? Ps jullie zyn een geweldig stel en sebastian mag heel trots zijn dat hij jullie zoon is en merte als grote zus heeft.
    En Aaf, voel je je goed?

X van ons allen

• 20 April 2012 - 20:04

De Wildenbeestjes:

Hey!

Daar zijn we weer! En jullie ook :) met een mooi verslag en opnieuw super foto's!
    We zaten te denken:
    Misschien moeten jullie gewoon 's middags ook effe om en om een tukkie doen als jullie mannetje slaapt... ? We kunnen ons voorstellen dat alles met elkaar erg enerverend is! En als je de slaap zo goed kunt gebruiken, en Sebastian zulke geweldige nachten maakt, lijkt het ons best frustrerend dat je dan rond zes uur al naar het plafond ligt te staren!!

Tjonge, die ervaring met 'de vriendelijke schoonmaakster' is niet leuk, maar anderzijds zoals jullie het zelf schrijven wel leerzaam... ondervinden van iets wat jullie al wisten: het belang van een goede hechting! We wensen jullie hier Gods zegen bij! Het zal niet altijd eenvoudig zijn, en dat geldt ook voor jullie familie en andere dierbaren! Vooral omdat Sebastian zo'n snoepie is!!

Fijn dat jullie de professionele moeder (beetje gekke term... dat is Aafke toch net zo goed ook?! :) ) nog een keer konden spreken, en fijn dat de psycholoog tevreden is! Wat dat betreft alleen maar reden tot dankbaarheid, toch!?
    En wat kunnen die poepluiers dan schelen... :) Dat komt allemaal vanzelf wel een keer! ;) We zijn er stiekum wel een beetje blij om... Alle potjes hier in Nederland kunnen met een wat minder bezwaard gevoel nog even in de kasten blijven staan... ;)

Wat goed om ook af en toe heel bewust wat met Merte alleen te doen! En wat een idee om haar skeelers mee te nemen! (had jij de jouwe ook mee, Aafke?) Het gladde plein leent zich er ook uitstekend voor!!

Nou, fijn om weer een beetje op de hoogte te zijn, en d.m.v. deze site weer even 'terug te kunnen praten' :)

Opnieuw een goede (lange) nacht gewenst!

Veel liefs,
    Harald, Wieteke, (jarige) Nina en Bastiaan

• 21 April 2012 - 10:45

Conny Westerterp:

PRECIES OP DE HELFT.................................

Ik heb even zitten rekenen:
    vandaag (zaterdag 21 april) 11 NACHTJES WEG en alles loopt zoals gedacht: over 11 NACHTJES TERUG !!!!!

• 21 April 2012 - 18:14

Suzette:

Haa Berto en Aafke,
    Wat mooi om jullie daar te blijven volgen. Ik sprak Conny vandaag nog, die vertelde dit verhaal ook al van het optilen, aanraken ed. Ik snap jullie heel goed en ik hoop dat ook iedereen in jullie omgeving hier rekening mee kan houden zodat Sebastiaan weet dat hij bij jullie altijd terecht kan! (en bij merthe natuurlijk ;-))
    En het zal voor Merthe ook wel wennen zijn, eerst een lange tijd enig kind en nu ineens een broertje erbij! Ik hoop dat zij hier snel aan kan wennen!
    Heel veel sterkte en succes nog deze week daar en tot volgende week, als jullie als gezin weer thuis komen!

Liefs, Suzette

• 21 April 2012 - 18:16

Suzette:

Haha Berber ;-p

• 22 April 2012 - 07:36

Nick :

wat een mooi broertje merte! ik hoop je snel weer te zien op school. groetjes nick en familie

• 26 April 2012 - 06:46

Bas Meerveld:

Ha Sebastian,

Ik zag jouw foto en ik zwaaide meteen naar jou! Je lijkt me een leuk vriendje! :)
    Wie weet kunnen we straks een keertje samen spelen...

Ajuuh

Bas