Onze laatste verslag VANUIT Slowakije.... - Reisverslag uit Michalovce, Slowaakse Republiek van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu Onze laatste verslag VANUIT Slowakije.... - Reisverslag uit Michalovce, Slowaakse Republiek van Sebastian Deelen - WaarBenJij.nu

Onze laatste verslag VANUIT Slowakije....

Door: Berto en Aafke

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

27 April 2012 | Slowaakse Republiek, Michalovce

Vandaag het laatste verslag uit Slowakije!!

Maar eerst weer even terugblikken op de afgelopen twee dagen (25 en 26 april jl.) Ach weet je wat; lees de verslagen van de afgelopen dagen gewoon nog eens door en dan weet je hoe we afgelopen woensdag en donderdag (zo ongeveer) zijn doorgekomen, haha. Okay, er zullen best wat nuanceverschillen tussen zitten, maar verder geen noemenswaardige dingen….

En daardoor komen we automatisch al heel snel aan bij vandaag, 27 april 2012!
Vandaag was een bijzondere dag. Wat het heel bijzonder heeft gemaakt is dat we vandaag te horen hebben gekregen dat de rechter akkoord is dat wij Sebastians ouders worden (zijn!). Deze conclusie heeft de rechter vanmorgen direct na de rechtszitting getrokken. Haar conclusie is gebaseerd op alle verslagen die zij de afgelopen tijd heeft ontvangen; over ons toen we nog met z’n drietjes waren én natuurlijk over ons nieuwe gezin mét Sebastian! Daarbij heeft ze vanzelfsprekend ook onze beantwoording op de vragen tijdens de zitting meegenomen. Het zou toch wat zijn als haar vonnis anders had geluid.…;-) Nou, dan waren we zeker langer in Slowakije gebleven om in hoger beroep te gaan, haha. Maar zoals gezegd, dit is helemaal niet nodig en vanaf nu mag Sebastian volgens het recht ook écht papa en mama tegen ons zeggen!

Dit is dus de uitkomst van vandaag. Maar misschien dat jullie ook geïnteresseerd zijn in hoe de dag exact verlopen is? Zo niet, stop dan hier gewoon met lezen. Zo ja, lees dan verder;-)

Om 10.00 uur waren wij, beiden strak in pak/jurkje, in het hotel waar wij onze advocaat en een tolk (die alles in het Nederlands zou vertalen) zouden ontmoeten. Daar zouden we van de advocaat de nodige instructies ontvangen. Na even op beide personen te hebben moeten wachten (maar wees gerust; wij zitten nooit zonder gespreksstof dus zijn het wachten goed doorgekomen.…), hebben we de rechtszitting voorbereid. En toen was het tijd om naar het gerechtsgebouw te lopen, 200 meter verderop. Om 11.00 uur werden we daar verwacht. Om 11.20 uur mochten we naar binnen. De ruimte waar het vonnis geveld zou worden was kleiner dan verwacht, maar dat deed niks af aan de formele sfeer van de zitting. Formeel wil hier overigens níet zeggen dat het onplezierig en kil was. Zeker niet, de vrouwelijke rechter was zeer vriendelijk. Onze advocaat vertegenwoordigde onze belangen en Sebastian werd door een juridisch sociaal medewerkster vertegenwoordigd. Na een heel aantal formele handelingen was het de eer aan Aafke om de meeste vragen te beantwoorden. Daarna was Berto aan de beurt. Na 1 uur zat het er op en liet de rechter direct weten dat zij een positieve uitspraak zou doen en dit het komende half uur vast zou leggen. Yes!! Want naast het feit dat we blij waren met het positieve vonnis (waarover we eerlijk gezegd niet echte twijfels hadden, gezien alle positieve verslagen die al bij ons bekend waren), was de mooie bijkomstigheid dat door haar snelheid van handelen wij morgen al naar huis kunnen!
We hebben het hier in Slowakije echt niet slecht hoor, zeker niet. Maar thuis hebben we het gewoon nóg beter;-)

Na het vonnis op papier te hebben ontvangen, zijn we met onze advocaat en de tolk naar het kindertehuis gereden. Daar moesten we nog enkele papieren en o.a. het paspoort van Sebastian ophalen. Na nog wat belangrijke informatie van de advocaat te hebben ontvangen over de pre-adoptiefase (zo heet het eerste jaar dat Sebastian bij ons is), hebben we ze een hand geschud. “Tot volgend jaar”, zo zeiden we tegen elkaar. Want dan zullen wij opnieuw naar Slowakije moeten voor de laatste, definitieve rechtszitting. Het gaat te ver om uit te leggen hoe dit precies zit. Het belangrijkste is dat wij het in ieder geval begrijpen;-)

Merte en Sebastian zijn de hele tijd, vanaf vanmorgen vroeg tot na terugkomst kindertehuis, met onze Engelse tolk in ons appartement gebleven. Zij had heel vriendelijk aangeboden om te gaan babysitten zolang wij vandaag weg waren. We vonden het vooral van Merte knap dat zij dit helemaal geen probleem vond. Houd maar eens voor ogen dat ze dus gewoon met iemand samen was die ze niet super goed kende en waar ze beiden richting elkaar alleen met handen en voeten konden communiceren. Nou, het is helemaal super gegaan. Of kan dit ook niet anders, als je een ijsje, cadeautjes en veel aandacht van iemand krijgt?!

Nadat de eigenaresse van het appartement ’s middags het appartement is komen inspecteren (pfff, ze was tevreden met hoe we met haar eigendommen zijn omgegaan….!), hebben we afscheid van onze Engelse tolk genomen. Degene met wie we de afgelopen twee weken dus veel hebben opgetrokken.

En toen……… begonnen met INPAKKEN!!!!! Tussendoor heeft Aafke met de kids voor de allerlaatste keer hier in het centrum van Michalovce nog een ijsje gegeten. Wat wil je ook; het is hier gewoon om en nabij de 30 graden!!!!!! En we maken geen grapje! Dus voor het weer hoeven we hier niet weg:)
En toen weer terug naar het appartement om verder in te pakken, kids in bad te doen, koken en meer van dit soort dingen.
Op dit moment liggen Merte en Sebastian weer heerlijk als prinses en prins te slapen. Wat zou het fijn voor hun (en ons!!!) zijn als ze dat morgen de terugreis ook veel zullen doen;-)

Morgenavond hopen we ergens in Oostenrijk te overnachten. En als alles meezit en Sebastian het lange rijden goed volhoudt, hopen we zondag ergens rond de avond weer in Aalten te zijn. Stel nu dat we denken dat het voor Sebastian toch beter is om er drie dagen over te doen, dan zullen we dus maandag aankomen. Ach we zien wel. Laten we eerst nog maar een nachtje slapen en morgenochtend beginnen met de motor te starten….!!

Terugkijkend op alle dagen hier in Slowakijke (en het hele traject hieraan voorafgaand), samen met onze beide kids, kunnen we niks anders zeggen dan: alle eer en dank aan God voor wat Hij ons heeft gegeven!

N.B.: We weten niet of we morgen internet in het hotel hebben. Afhankelijk daarvan horen (lezen) jullie morgen wel/niet wat van ons.

• 27 April 2012 - 19:15

Nienke:

Aaaaaaaaah jammer dat waren dan de leuke reisverslagen van jullie....
    zo leuk om elke avond te lezen!!!
    We wensen jullie een hele goede reis naar huis, doe voorzichtig en hopen tot gauw!!!

Liefs

• 27 April 2012 - 19:37

Familie Nap:

Fijn dat het vandaag allemaal zo goed is verlopen.
    Wij gaan de reisverslagen ook zeker missen. We zaten toch elke avond aan de laptop gekluisterd.
    Sanne vroeg bijna elke dag of er nog foto's waren van Merte en Sebastian.
    Het was (is) echt supergaaf en bijzonder om dit van zo dichtbij mee te mogen beleven.
    We wensen jullie voor morgen en zondag (en misschien dan ook nog maandag) een goede,
    maar vooral veilige reis.

Liefs Meindert, Judith, Sanne en Mirthe.

• 27 April 2012 - 19:45

(0)pa En (o)pa W.:

Joepie....we hebben nu officieel ons 10e kleinkind.........Sebastian Bodor

Ook wij zijn heel dankbaar dat alles zo wonderlijk is gelopen (en loopt).

Tot gauw, papa en mama

• 27 April 2012 - 19:48

Fam. Reesink:

Super, om iedere keer te lezen en te zien wat jullie meemaken! En omdat je dan zo meeleeft, moet ik wel even een traantje laten. Heel bijzonder allemaal! Slaap lekker en voor morgen een hele goede terug reis.
    Groetjes Marcel, Esther, Nienke en Ruben

• 27 April 2012 - 19:56

Fam Reesink:

Joepie jullie komen weer terug fijn man!!!!!!!!!!!!
    Gefeliciteerd dat alles nu rond is ,en wij hebben een HELE MOOIE NEEF ERBIJ.
    Bedankt hier voor HA HA.
    Wat is het toch snel gegaan,en wat is het allemaal goed verlopen.
    Moet ik zeggen dat het ook wel goed is zo.
    Ik vertelde vanmiddag aan siebem dat jullie zondag misschien al terug zouden komen met z'n 4e waar op hij zei 'mooi kan ik eindelijk weer met merte spelen zondag'leuk hoe zij er mee bezig zijn .
    zo van:O ja sebastian komt ook mee maar Merte is voor hun toch belangrijker ,sebastian hebben we toch al gezien op de foto!!!
    Maar die heel voorzichtig onderweg, maar rij wel door we willen jullie nu wel weer een knuffel geven.
    We denken aan jullie hele dikke kus van os voor jullie

• 27 April 2012 - 20:02

Fam Holtman:

GEFELICITEERD met jullie prachtige zoon!!! En nu snel naar huis!!We hebben weer zin om jullie te zien en Sebastian in het echt!

We kletsen snel bij terwijl Davide met haar nieuwe vriendje zal spelen!!

Liefs CMTD

• 27 April 2012 - 20:10

Fam. Lindeman:

Lieve alle vier,
    Van harte gefeliciteerd dat alles nu officieel rond is!!!! Wat zulle jullie gelukkig zijn. Waarschijnlijk minder gelukkig dat je de overheerlijke ijsjes moet missen, maar die zijn hier ook super hoor.
    Wij hebben genoten van jullie verslagen en die zullen wij missen.
    We wensen jullie een hel goede terug reis toe, doe voorzichtig en probeer ook daarvan te genieten.
    Liefs van Wouter & Renee en wie weet tot....

• 27 April 2012 - 20:32

Familie Lensink:

Ik ben helemaal klaar met die verslagen.....hihi..... Gewoon snel naar huis nu!
    Een hele goede reis gewenst, rij voorzichtig en we zien jullie snel!

lfs JRDWL

• 27 April 2012 - 20:35

Roelie:

Superrrrrr. gefeliciteerd. we wensen jullie een hele fijne en goede reis wetende: Hij zorgt voor je(Jullie)
    Liefs, Erjon en Roelie

Wat fijn dat vandaag alles goed is verlopen.
    We wensen jullie een goede thuisreis en we hopen jullie hier in Aalten weer gezond terug te zien.

• 27 April 2012 - 20:50

Alies En Rebekka:

Super leuk verslag weer met hele mooie foto's. En wat fijn dat het vandaag goed is gegaan! Heel veel succes met met inpakken, we hopen dat jullie alles en iedereen weer in dat busje gedrukt krijgen, en een goede terugreis gewenst.

Liefs Alies en Rebekka

• 27 April 2012 - 20:51

Tante Nelleke:

Joepie, geweldig voor jullie!!!! Super en vooral erg dankbaar dat het zo goed verlopen is. Dat het er nu voor jullie op zit en de dag waar jullie, natuurlijk, naar uit hebben gekeken voorbij is! We zullen jullie niet zo snel zien als de anderen allemaal in Aalten. Jammer, maar bezoek zal toch gedoseerd moeten worden, denk ik zo...
    Geeft niet, want wat in het vat zit verzuurd niet. Alhoewel we natuurlijk reuze benieuwd zijn om Sebastian in het echt te zien.
    We wensen jullie nogmaals van harte geluk met jullie zoon en hopen dat hij de reis naar huis goed zal doorstaan. Jullie alle vier een goede en veilige reis gewenst en een feestelijke thuiskomst! We denken aan jullie!!
    Alle liefs, oom Jan en tante Nelleke

• 27 April 2012 - 20:53

Jolande:

Gefeliciteerd en een hele voorspoedige terugreis gewenst. We hopen jullie snel weer hier in Aalten te zien.

liefs Johan, Jolande, Nova & Romée

• 27 April 2012 - 21:03

Familie Van Loon:

Berto en Aafke,
    Van harte gefeliciteerd met de officiële adoptie van Sebastian! Wat een mooi en leuk jongetje is het toch. Goed om daar met z'n vieren wat aan elkaar gewend te raken, maar ook logisch dat jullie zin hebben om naar huis te komen.

Merte,
    Jij ook gefeliciteerd met je broertje! Jullie kunnen al lekker samen spelen, zien we op de foto's. Saar mist je wel een beetje hoor, dus fijn dat we je gauw weer zullen zien!

Een prettige en veilige thuisreis gewenst!

Jos en Maaike

• 27 April 2012 - 21:59

Mathilde:

Ha Berto en Aafke!

Met veel plezier heb ik jullie verslagen gelezen!!
    En voor nu wens ik jullie een hele goede thuisreis! Dat jullie maar weer veilige en wel thuis mogen komen. Wat geweldig dat jullie zo gezegend zijn met jullie zoon, en natuurlijk zo'n mooie dochter.

Tot snel,

Liefs Mathilde

• 27 April 2012 - 22:20

Hans En Jeanette:

Wat waren dat leuke verslagen en foto`s elke keer. We hebben ervan genoten.
    Gefeliciteerd met de officiele adoptie.
    Merthe, als je terugkomt heb je nog steeds vakantie, jij boft!!
    Kun je mischien nog een paar keer ijsjes eten! (om het af te leren)
    We wensen jullie een veilige terugreis en Gods nabijheid toe.

Groet, Hans en Jeanette.

• 28 April 2012 - 02:46

Els:

Lieve familie.

Van harte!! We wensen jullie heel veel geluk met z'n 4tjes.
    Goede terug reis gewenst, rij voorzichtig en tot gauw.

Els-JanWillem en kids

• 28 April 2012 - 08:34

Fam Rots:

Super, wat is het allemaal voorspoedig gegaan!
    En als je alles leest kun je idd alleen maar dankbaar zijn!
    We wensen jullie een veilige terugreis en neem er de tijd voor, zal ik zeggen!

Lieve groet van ons,
    Maarten en Renske
    Nina, Laura, Janou, Linn, Jort.

• 28 April 2012 - 09:02

Abco En Jet:

Super, zeg! Bijzonder gefeliciteerd met jullie zoon...geweldig hoe alles is verlopen. En nu op naar Aalten...waar jullie mogen opboksen tegen al die mensen die allemaal even enthousiast over Sebastian zijn maar hem niet kunnen vasthouden, aaien, knuffelen, overladen met aandacht en kadootjes en al die dingen die mensen gewoon graag doen in dit soort gevallen. We wensen jullie een hele goede, rustige terugreis (niet te hard rijden, Berto) en toeter ff als jullie aankomen!
    veel liefs!

• 28 April 2012 - 09:17

Eiko En Stevelien:

Hallo Berto en Aafke,
    Van harte gefeliciteerd met de komst van jullie zoon. Fijn dat de rechtszitting goed is verlopen. Dat blijft toch spannend, ook al weet je dat het eigenlijk niet kan mis gaan.
    Goede reis naar huis en we zullen Sebastian vast een keer bewonderen.
    Groetjes

• 28 April 2012 - 13:37

Klarian:

Heel hartelijk gefeliciteerd, nu helemaal (on)gelooflijk echt!
    Goede reis gewenst en op naar een nieuwe Aaltense burger.

ADieu, Klarian

• 28 April 2012 - 18:04

Mirjam:

Gefeliciteerd!fijn dat het allemaal zo goed en vlekkeloos is verlopen,ongelooflijk!nu de reis op dezelfde manier en dan kan het helemaal niet meer stuk!een hele goeie reis gewenst.
    Ik ga jullie mooie verslagen wel missen....

Liefs Mirjam

• 28 April 2012 - 20:44

De Wildenbeestjes:

Ha! *smak* *smak* *smak* Even drie virtuele zoenen om jullie te feliciteren met 't feit dat Sebastian nu ook echt helemaal officieel jullie zoon is! Wat moet dat 'n heerlijk gevoel geven!

En dan (eindelijk) naar huis!! Inmiddels hebben jullie deel 1 van de reis er al weer op zitten! (en dat is gelukkig goed gegaan, weten we al :) )
    Morgen nog heel wat kilometers en dan heerlijk met z'n allen in jullie huisje (nouja 'je') aan 't Slaa verder genieten van en met elkaar! Super toch!

Wat hebben jullie het trouwens nog getroffen met dat heerlijke weer de laatste dagen! Neem maar wat mee deze kant op! ;)

Nou, dikke knuffel voor jullie kinderen! (leuk he? zo in het meervoud... ;) )
    Morgen opnieuw een hele goede reis! En dan hopelijk tot gauw!

Liefs, Harald, Wieteke, Nina en Bastiaan

• 28 April 2012 - 21:09

Mariska:

Nou, ik was wel even bezig met alle verslagen lezen.....jullie kunnen er wat van zeg! Maar gelukkig hebben we via sms contact gehouden.
    Fijn dat het zo goed en snel afgehandeld is. Het is nu zaterdag, dus ik hoop dat jullie een goede reis hebben gehad. En voor morgen nog een goede reis gewenst.
    Wat is het mooi om te zien, dat Merte en Sebastian het zo goed kunnen vinden met elkaar. Fantastisch! Nu lekker naar huis en daar weer wennen.
    Ik hoop jullie snel weer te zien. Kus en een dikke knuffel van "tante" Maris